Dealercommunicatie: iets voor jouw bedrijf?

Hilde Scharenborg

Iedereen kent het… Je gaat op zaterdag even met je gezin naar de Ikea en ach… “laten we ook even bij de Mediamarkt naar binnen gaan. We hebben niks nodig maar kunnen toch wel gewoon even rondkijken?” De kinderen vinden al snel de schappen vol met spellen voor de Xbox of PlayStation en vergapen zich aan allerlei nieuwe snufjes op de spelcomputers die getest kunnen worden in de winkel. Je vriendin is ondertussen volledig verdiept in die nieuwe camera om die leuke vakantiekiekjes mee te maken en dwaalt vervolgens af naar de DVD-aanbiedingen. Die stellingen met hoge stapels DVD’s waarvan ze weet dat er toch alleen maar series tussen zitten die zij wel leuk vindt maar jij niet. Sinds Netflix kijk jij sowieso nooit meer een DVD, dus waarom zou je die dingen überhaupt nog kopen?.

Jijzelf loopt rustig rond en bent toch iedere keer weer verbaasd over de hoeveelheid TV’s die er aan de muur hangt en de ruime keuze die er is. Verschillende schermgroottes, verschillende technische specificaties maar vooral heel veel verschillende merken. Waar je TV vroeger van dat ene merk moest zijn, anders had je simpelweg niet de juiste, is de merkkeuze nu reuze. Van sommige merken heb je zelfs nog nooit gehoord.

De keuze is reuze

En als je dan al ruim een kwartier tussen al die schermen hebt gesnuffeld komt er een jonge jongen in een rode blouse nieuwsgierig vragen of hij je misschien kan helpen. Jij kijkt natuurlijk verschrikt op want terwijl jij bij de nieuwste 4K-ultra-smart-led-tv stond, stelde je je voor hoe gaaf deze nieuwe tv zou staan in jouw huis…”Maar zou dit scherm dan wel groot genoeg zijn of zouden we eigenlijk nog een slag groter moeten gaan om echt lekker vanaf de bank tv te kunnen kijken?” De jongen lacht vriendelijk en wacht je antwoord af. Nee, eigenlijk kan hij natuurlijk niet helpen, want je kwam alleen maar even kijken. Maar toch kan iets in jou het niet laten om een vraag te stellen: “Ja! Ik was aan het kijken naar een nieuwe tv en nu twijfel ik over deze of toch een slag groter.” Blij verrast door jouw vraag begint de verkoper direct met zijn verhaal. “Die waar u nu naar kijkt is van Merk A maar als u een slagje groter wilt dan is deze van Merk B heel erg geschikt.” Jij luistert aandachtig, loopt op een drafje achter de jongen aan naar de volgende tv en laat je alles haarfijn uitleggen. Totdat opeens je vriendin verschijnt die lachend maar toch dwingend laat merken dat jullie helemaal geen nieuwe tv nodig hebben. De jongen in de rode blouse voelt dit seintje direct aan en neemt met een vriendelijk ‘mocht u toch nog vragen hebben dan hoor ik het graag’ afscheid.

Wie maakt het verschil

Terwijl je ‘s avonds thuis op de bank naar die toch net iets te kleine tv zit te kijken, denk je nog even terug aan die middag. Je hebt het toen niet direct gemerkt maar terwijl het gesprek met de jongen in de rode blouse zich nogmaals in je hoofd afspeelt, realiseer je je dat hij jouw vraag eigenlijk helemaal niet beantwoord heeft. Je vertelde immers dat je twijfelde over het formaat van het scherm van de nieuwe tv waar je over nadacht maar de jongen begon direct over het verschil tussen Merk A en Merk B. Ook heeft hij helemaal niet doorgevraagd over de afstand van de tv tot de bank of de grootte van de kamer. Jij vroeg hem naar de schermgrootte geschikt zou zijn in jouw situatie maar hij liet je vooral de verschillende merken en mogelijkheden zien die je zelf ook had kunnen ontdekken als je de gehele muur met tv’s langs was gelopen. Toch realiseer je je ook dat je dat op dat moment niet opgemerkt hebt en gewoon in zijn verhaal bent meegegaan. Ook vond je het nog fijn om te horen dat de jongen zelf zo blij was met zijn tv van Merk B. Die had hij net een paar weken maar ‘was zo relaxed en het tv kijken was nog nooit zo lekker geweest’.

De strijd om aandacht

De situatie zoals hier omschreven komt natuurlijk dagelijks meerdere malen voor. Niet alleen in fysieke winkels maar zeker ook online. Iedere dag worden we geconfronteerd met merken, nieuwe producten maar vooral met aanbiedingen en ervaringen van anderen met een product of merk. Amerikaanse onderzoekers schatten zelfs dat we als consument meer dan 3.000 reclames per dag te verwerken krijgen. Het is dus een gevecht om de aandacht van jou als consument en merken doen er tegenwoordig alles aan om in jouw hoofd komen en hier aanwezig te blijven. Dit gebeurt op veel verschillende manieren en via allerlei kanalen maar het verkoopkanaal wordt hierbij regelmatig onderschat

De waarde van je merk

Wij bij Home of Happy Brands onderschatten dit niet en weten dat het verkoopkanaal of partnernetwerk van een merk misschien wel de belangrijkste succesfactor is voor de omzet. Waar je als consument vroeger vooral een product koos omdat het van dat ene merk was, is tegenwoordig dit merk, en de waarde die dit merk vertegenwoordigd, niet meer genoeg. Dus is het van belang dat de consument voorzien wordt van de juiste informatie over jouw merk en jouw product op het juiste moment. En hier speelt het verkoopkanaal (die jongen met die rode blouse in de winkel of die dame online met jou chat op de webshop) een hele bepalende rol.

Wij weten namelijk uit ervaring dat het op de juiste manier ‘voeden’ van het verkoopkanaal kan leiden tot merkvoorkeur, een betere inleving in de klant en uiteindelijk tot meer omzet voor jouw merk. Door dit ‘voeden’ op een gestructureerde en strategische manier te doen zul je uiteindelijk zien dat jouw merk vaker genoemd wordt bij jouw doelgroep, de verkoper hier meer informatie over kan geven en dit de consument vertrouwen geeft. Meer vertrouwen in jouw merk of product zorgt natuurlijk voor meer verkoop en dus meer omzet. En dit is niet alleen zo in de B2C markt, dit geldt ook voor B2B. Bij Home of Happy Brands noemen we dit strategische dealercommunicatie maar we voelen ons ook prettig bij partnercommunicatie of een andere naam die jij hebt voor jouw opgebouwde (verkoop)netwerk.

Maar waar begin je? En die gestructureerde en strategische manier… hoe ziet die eruit? Wat ons betreft beginnen we bij de basis: een eenvoudige checklist waarmee jij erachter komt of strategische dealercommunicatie ook past bij jouw merk of organisatie.

Checklist aanvragen

Vul onderstaande gegevens in om de checklist te ontvangen.

 

Deel blog